Індустрія кави у Китаї
Незважаючи на те, що Китай загалом не лежить у Кавовому Поясі нашої планети, він дає на експорт близько 1,5% всього світового обсягу. У цій статті ми розглядаємо індустрію кави у Китаї у фактах і цифрах.
Де в Китаї вирощується кава
Китай — третя за обсягом території країна у світі, друга за обсягом ВВП і перша за ВВП за паритетом купівельної спроможності. Китай розвивається попереду всієї планети за показником щорічного приросту економіки (у %). А зовсім скоро (ми в цьому ані крапелюшечки не сумніваємося), Китай стане не третьою, а другою за територією країною в світі (після розвалу Рашистської Недоімперії), а по економіці так й зовсім обжене усі інші країни в будь-якому якісному вираженні.
Загалом маючи холодний клімат, Китай має невеликі ділянки своєї території, на яких існує підходящий клімат для вирощування кави в зернах. Це провінція Юньнань, яка вирощує арабіку. В основному це сорт катімор, який є гібридом катурри й тімору — на нього припадає 97-98% всього китайського обсягу арабіки. Сусідні провінції Фуцзянь і Хайнань дають решту 2-3% від загального обсягу, але в них майже немає арабіки — переважно робуста.
Юньнань: характеристики провінції
Юньнань — це максимально сільськогосподарський регіон, який «пасе задніх» у плані доходу на душу населення й рівня освіченості. Регіон має складний географічний характер, з великою кількістю гір, пагорбів і долин. Перепад висот у Юньнані складає 3000 метрів. Пласких рівнин у його земельній масі всього близько 5%; решта придатних для сільського господарства територій — це схили пагорбів, де часто-густо штучно створюються ступінчасті тераси.
У Юньнані мешкають 48 млн. населення, а його загальна територія — 394 тис. кв. кілометрів (всього в 1,5 рази менше від всієї України). Основними сільгосп. культурами, які вирощуються в Юньнані, є рис, кукурудза, пшениця, ячмінь, ріпак, соя, батат, чай, цукрова тростина, бавовна й тютюн. Десь там на останніх місцях за обсягами стоїть кава, яку Китай експортує щороку приблизно 116 тис. тонн. Під каву відведено у 2023 році приблизно 1200 кв. км території Юньнаню. Урожайність становить від 3 до 5,25 тонн на гектар на рік.
Локальні експерти ринку стверджують, що суттєва частина Юньнаню і досі не зайнята посівами, зокрема, кавою. А оскільки для зростання кави не потрібно рівних поверхонь (у тому числі, трудомісткої організації ступінчастих терас на пагорбах, як це робиться для рису), то реальний потенціал для розширення посівів кави — у 8-10 разів більше у порівнянні з тим, що є наразі. І якщо зараз країна експортує 1,9 млн. мішків кави на рік, то ніщо не заважає після такого розширення експортувати по 10, а то й 15 млн. мішків на рік. Така думка, доречи, повністю вкладається в економічну модель сучасного Китаю. Особливо враховуючи поточну політику влади країни щодо того, щоб більше молодого населення залучати до роботи в сільськогосподарських провінціях, не допускаючи їх надмірного відтоку до великих міст.
Характеристики китайської кави
Виробництвом фермерської кави тут займаються сотні тисяч людей (а мільйони зайняті в цій індустрії в країні загалом). У жодній з кавових провінцій Китаю немає елітних сортів, а тому ринок спешелті кави досить малий, становлячи у кращому разі 1,5-2% від загального обсягу кавового виробництва.
Вирощування кави у промисловому масштабі у Китаї почалося у 1988 році, коли уряд, міжнародні організації та великий бізнес субсидували розвиток індустрії в Юньнані. До цього протягом 19-20 століть кава зростала тільки на рівні ентузіазму окремих людей. Більшість кави, яка зростає тут, за своєю суттю відповідає критеріям органічної кави, хоча офіційною сертифікацією цього займається лише невелика частина локальних селян.
Сорт катімор добре підходить для місцевого клімату, тому що холодостійкий (все ж таки, Юньнань — це не тропіки), краще протистоїть кавовій іржі (яка в Китаї досить агресивна), а ще ягоди поспівають швидше. Поруч із катімором також культивується деяка кількість типіки, бурбону й пакамари, але їх кількість мізерна порівняно з домінантним сортом.
Багато десятиліть китайська кава вважалася середньої і низької якості, підходячи тільки під купажі арабіки і робусти (зате саме під ці цілі вона відмінно продавалася). Так, компанії Нестле і Старбакс скуповують майже весь обсяг китайського кавового продукту саме для виробництва власних купажів з метою здешевлення собівартості (у мас-маркеті нижнього сегменту якість, як ви знаєте, не має значення). При цьому загалом достатній рівень цін на каву такої якості протягом 1990-2020-х років стимулював китайський ринок кави зростати на 13%-14% щорічно (що гарно відповідає китайській економічній моделі).
В останні роки (починаючи з середини 2010-х) почали утворюватися організації національного рівня і об’єднання експортерів з метою покращення якості кави, яка виробляється в Китаї. Так, окремим лотам китайської кави, купити яку ви можете в Інтернет-магазині coffeestory.in.ua, почали давати гарні оцінки — починаючи від 84 балів за SCA, вони за останні роки поступово дійшли до 88, готуючись до 2030 року форсувати позначку в 90. Окремі виробники і організації почали наголошувати на смаковому профілі і його пізнаваності, просуваючи у світ китайську каву вже не просто низькою ціною. У 2023 році на передній план починає виходити відмінне співвідношення ціни і якості кави з Китаю, купити яку ви можете в каталозі нової кави нашого магазину, з обсмажуванням під еспресо чи з обсмажуванням під молоко. Щоправда, під наш ексклюзивний продукт каву з бочки ми поки що не ризикнемо використовувати зерна з Китаю, традиційно віддаючи перевагу тим «смаковим метрам», які повністю влаштовують нас: Кенія, Гватемала, Ефіопія…
Смаковий профіль найбільш високоякісних лотів з Китаю включає полуницю і вершки, даючи щільний смак чашки з середньо-високою натуральною солодкістю. Для блендів такі смакові характеристики досить непогані, як і для односортної кави з дбайливою обробкою, як китайський продукт сьогодні все частіше позиціонується. Втім, навіть якщо китайське зерно і не складе в майбутньому сильну конкуренцію решті світового продукту, середній споживач завжди може розраховувати на каву стабільної і прогнозованої якості, що дуже важливо на світових кавових ринках.