Індустрія кави в Панамі
Панама — країна з населенням 4.3 млн. осіб (що приблизно дорівнює загальному населенню Києва, враховуючи всіх киян, які проживають, але не зареєстровані, і ВПО). Країна розташована на перешийку між двома Америками. Вона виробляє щорічно близько 6 тис. тонн кави на експорт, що ставить її на 37 місце серед усіх кавових країн-експортерів (а за обсягом це приблизно у 440 разів менше від Бразилії). Але не кількістю, як-то кажуть, а якістю бере Панама. Ось чому різні торгові марки кави із цієї країни цінуються у всьому світові.
Регіон Панами зі смішною і водночас мелодійною назвою Чирикі (Chiriqui) — єдиний, у якому вирощують на плантаціях каву в зернах. Він до смішного малий у порівнянні з територією всієї країни: на нього припадає лише близько 5% земель. Однак, панамські фермери орієнтуються на якість набагато більше, ніж на кількість, тому саме з цього регіону походять всесвітньо відомі лоти найкращої гейші, яка характеризується тут як елітний сорт кави. Так, буде вам відомо, що ціна арабіки з ферми Hacienda La Esmeralda у 2019 році на міжнародному аукціоні склала 2268 доларів за 1 кілограм. А вже наступного року інша панамська ферма, Finca Sophia, продала кілька лотів за ціною 2866 дол. за 1 кг. І хоча формально майже вся кава з Панами вважається за якістю лише органічною кавою чи навіть простою фермерською кавою, окремі її лоти, як ви самі бачите, перевищують ціну багатьох елітних різновидів.
Однак, так було не завжди.
Трошки історії
У 1989 році світові ціни на каву різко впали по всьому світові приблизно в 2 рази. Так сталося через те, що Міжнародна угода з кави не була укладена цього року через опір Бразилії, вже тоді найбільшого світового виробника кави (яка захотіла мати збільшену частку на світовому ринкові для своєї продукції). Ситуацією стрімко скористався В’єтнам, для якого 77 центів за фунт було відмінною роздрібною ціною, і почав активно нарощувати виробництво. Як ви знаєте, сьогодні В’єтнам є другим найбільшим експортером кави у світі, йдучи з великим відривом від Бразилії, але й з таким же самим великим відривом від найближчих переслідувачів Колумбії і Індонезії.
Протягом кількох років панамські фермери лили сльози щодо втрати доходів, поки кілька з них не вирішили створити Асоціацію спешелті кави Панами. До її завдань входило просування панамської кави на світовому ринку під слоганом Best of Panama, який сьогодні є торговою маркою. Саме завдяки злагодженій взаємодії АСКП з владою Панами і активній роботі, про панамську каву дізналися у світі на початку 2000-х років (після проведення першого міжнародного онлайн-аукціону у 2001). З того часу місцеві фермери посилено працюють на постійне підвищення якості власної продукції, а АСКП — на те, щоб у світі люди захоплювалися панамською продукцією, чи вона купується для обсмажування під еспресо чи задля обсмажування під молоко.
Близько 20 років пройшли перед тим, як кава з Панами із середньою ціною менше 2 доларів за кілограм стала продуктом хоча б із трохи більшим комерційним успіхом, ніж середньостатистична кава у світі. І, незважаючи на те, що у 2020-х роках кава з цієї країни продається за середньою ціною лише 7 дол. за кілограм, найкращі її лоти, як ви вже прочитали вище, коштують у 324 рази дорожче. Як ви вважаєте, чи можна це трактувати як успіх?
Кавова індустрія Панами сьогодні
Сьогодні для багатьох онлайн магазинів і обсмажувачів вважається правилом гарного тону мати у своїх каталогах кавову пропозицію з Панами. Купити каву в Інтернет-магазині coffeestory.in.ua із Панами сьогодні може кожен. Пропозиція нашого магазину включає купажі арабіки з робустою відмінної якості завдяки включенню панамського зерна. І парочка наших чудових варіантів кави з бочки теж ґрунтуються на панамській продукції.
Арабіка (82% врожаю) і робуста (18%) у Панамі зростають на висотах 700-1070 м над рівнем моря. Смак у місцевої кави — виражений, глибокий, ароматний, з легкою фруктовою кислинкою. Багато знаменитих ферм було засновано 100 і більше років тому, коли першу каву в країну завезли іммігранти, купці і люди вільних професій. Спочатку кава тут була дикоросла і зростала на низьких висотах, не культивуючись промислово. Згодом, однак, вона перебралася до гірських регіонів Чирикі і з дикої рослини люди стали робити окультурену для заробітку на продажу продукції. Місцева кавова промисловість стала на комерційні рейки після того, як високої якості рослини були завезені в Панаму з Коста-Ріки і Танзанії у 1960-х. Починаючи з 1960-х й до кінця 20 століття експорт залишався, проте, на низькому рівні — не більше 1000 тон щорічно.
Сучасні плантації кави в Панамі займають приблизно 22,4 тис. га. Незважаючи на те, що агропромисловий сектор країни є важливою статтею ВВП, кава в ньому займає всього 0,03% (42 млн. дол. експортних продажів проти 128,5 млрд. дол. ВВП, розрахованого за паритетом купівельної спроможності). Отже, можна вважати, що кава в Панамі є сьогодні хобі більше, аніж серйозною індустрією, з дуже рідкісними винятками. Однак ніхто не забере відмінного потенціалу в цієї країни, адже саме лише географічне положення в Кавовому Поясі сприяє тому, що кава хоча б навіть середньої якості тут зростатиме абсолютно без зусиль людини. Щоправда, є одна особливість, яка засмучує тамтешніх фермерів: кавова іржа тут володіє просто-таки сталевими зубами. Їй допомагає кавовий жук-бурильник. Спільно вони знищують до 90% усіх плантацій кави (як було у 2013 році). Ці обставини роблять каву з Панами ще більш цінним придбанням для вашої кавової домашньої полиці, адже хто знає, який врожай буде того чи іншого року. Зокрема, ми пропонуємо вам оцінити за смаком нашу нову каву, каталог якої привітно відкритий для вас 24 години на добу.