Кавова індустрія Танзанії
У самому серці Східної Африки знаходиться країна, яка захоплює дух своєю красою й має високий туристичний потенціал. Танзанія з її приголомшливими пейзажами і різнобарвною культурою ще є батьківщиною одного з найшановніших товарів у світі: кави.
Протягом багатьох поколінь мешканці Танзанії покладалися на каву в зернах як на одне з небагатьох джерел грошей для існування, адже Танзанія не є багатою чи промислово розвиненою країною. Кавове виробництво тут, скоріше, є свідченням стійкості і рішучості Танзанійців, які подолали незліченні перешкоди на шляху до створення індустрії фермерської кави, попри свою бідність.
Щоб краще зрозуміти світ Танзанійської кави, логічно його розглянути через призму цифр і даних.
Статистика, цифри і інша інформація про кавову індустрію Танзанії
1. Танзанія є найбільшим виробником кави в Східній Африці. Її частка становить понад 50% загального обсягу виробництва в регіоні (займаючи 4 місце на Африканському континенті). Серед усього списку країн кавових експортерів світу Танзанія знаходиться на 18-20 місцях, залежно від року.
2. У 2020 році Танзанія виробила 753 тисячі 60-тикілограмових мішків кави, отримавши приблизний дохід у 123 млн. доларів США.
3. Каву вирощують у багатьох регіонах країни, але переважно, у регіонах Кіліманджаро, Мбея і Аруша.
4. Більше 90% кави в Танзанії виробляється «мікроскопічними» фермерськими бізнесами, які володіють не більше ніж 2 га землі. Середній розмір ферми — всього 1,5 гектара.
5. У кавової промисловості Танзанії прямо чи опосередковано зайнято 2,4 млн. людей, що робить її однією з найбільших галузей, які забезпечують населення роботою (загалом у країні живуть 63,6 млн. людей). Сюди входять фермери, переробники, експортери, посередники й інші постачальники послуг. Кількість самих фермерів оцінюється у 0,2 млн. осіб (а понад 60% збирачів кави в країні — жінки). Окрім кави, Танзанія також є виробником інших с/г продуктів на експорт: чаю, тютюну, бавовни. Сільськогосподарський сектор забезпечує понад 25% ВВП Танзанії, що фактично робить її агрокультурною країною, а не промисловою.
6. Більшість (90%+) кави, яка виробляється у Танзанії, — це арабіка, тоді як робуста розглядається як додаткове джерело заробітку, але не об’єкт особливої уваги фермерів. Втім, купажі арабіки і робусти з Танзанії гарні за якістю, збалансовані за вартістю, і часто купуються мас-маркетом.
7. Більше 90% виробленої кави експортується, на внутрішнє споживання класично йде зерно найгіршої якості. Найбільшими ринками збуту танзанійської кави є Європа (60% загального обсягу, а найбільшими країнами-покупцями у блоці є Німеччина і Бельгія), Північна Америка (6,5% обсягу) і Японія.
8. Танзанія трохи виробляє гарну каву, включаючи органічну каву. Проте елітні сорти на ринкові з цієї країни не помічені (й, відповідно, у нашому каталозі немає Танзанійської елітної кави). Відмінна кава тут складає всього 5% обсягу, що відверто небагато (і майже все таке зерно росте поряд з Кіліманджаро). Тому навряд чи ви помітите Танзанійське зерно як основу такого рідкісного продукту нашого каталогу як кава з бочки.
9. Стримування розвитку кавової промисловості Танзанії, як і коливання у щорічних рівнях випуску продукції, відбуваються через численні проблеми, такі як посухи, небажання фермерів робити інвестиції (часто через банальну бідність), низька зацікавленість уряду у збільшенні доступу до міжнародних ринків, обмежений доступ населення і бізнесу до кредитів, і повсюдно погана інфраструктура. Від року на рік коливання в рівні експорту можуть сягати 5-7%. Яскравою ілюстрацією є падіння рівня кавового виробництва у 2020 році (753 тис. мішків) порівняно з 2019-м (800 тис.). Але це було ще й результатом пандемії COVID-19.
10. Уряд Танзанії тільки у 2020 році вирішив зробити якісь рішучі кроки у підтримці місцевих фермерів. Було запущено Національну стратегію розвитку кавової промисловості, в рамках якої фермерам було надано технічну допомогу, навчання, проте не доступне фінансування, якого ті потребують сьогодні найбільше. І хоча сьогодні кожен охочий може купити каву в Інтернет-магазині coffeestory.in.ua із Танзанії, рівень присутності кави з цієї країни на міжнародних ринках непостійний. Так відбувається навіть незважаючи на активізовані зусилля виробників Танзанії щодо сприяння сталому виробництву кави, які виконувалися протягом 2010-х років (що, втім, саме по собі було позитивно відзначено міжнародними кавовими організаціями).
11. Кавова індустрія в Танзанії ґрунтується на системі фермерських кооперативів — коли сотні і тисячі дрібних виробників об’єднуються в пули, щоб виробляти нову каву і гарантовано продавати її для переробки, отримуючи справедливу ціну. Танзанійські кавові кооперативи спрямовані, окрім фермерської підтримки, на фінансування локальних освітніх програм, розвиток інфраструктури своїх регіонів, найм маркетологів, лобістів і інших фахівців для розширення доступу до ринків й інші програми. Яскравим прикладом успішного кооперативу є KNCU (Союз корінних жителів Кіліманджаро), який поєднує понад 120 000 дрібних фермерів.
12. Фактичне функціонування ринку кави в Танзанії забезпечується природними факторами, а не сильним людським залученням: тепле сонце, родючий ґрунт і рясні опади. Тут є майже ідеальні умови для вирощування кави для приготування напоїв з обсмажуванням під молоко чи обсмажуванням під еспресо, якщо не брати наразі до уваги кліматичні коливання по всьому світові. Тому збільшення загального рівня виробництва Танзанійської кави приблизно на 70% за період з 2010 по 2020 рік є скоріше природно-кліматичним досягненням і наслідком зусиль окремих місцевих кавових кооперативів, а не заслугою уряду країни. Ну й, звичайно ж, загальносвітове збільшення кавового споживання у 21 столітті грає на руку не тільки Танзанії, а й взагалі всім кавовим експортерам.
13. Більше 80% кави в Танзанії вирощується затіненим методом, що допомагає підвищити якість продукту, захистити довкілля і зберегти біорізноманіття.
Ну що, покавуємо з Танзанійською кавою з нашого онлайн каталогу?