Кавовий концентрат і його використання
У цій статті ми розповідаємо про таке поняття як кавовий концентрат, як його виробляють і як використовують.
Який поціновувач покупки кави в Інтернет-магазині coffeestory.in.ua не відкритий для чогось нового? Особливо коли йдеться про наш супер-пізнавальний блог, в якому ми розповідаємо не просто про індустрію чи приготування, а ще й про новинки на ринку. Такою новинкою для будь-якого українського споживача кави в зернах (проте не для світового ринку) є концентрат кави. Ми із захопленням дивимось у майбутнє нашого онлайн-каталогу нової кави, в якому, як ми дуже хотіли б і над чим працюємо, колись з’явиться цей захоплюючий продукт.
Що таке кавовий концентрат і як його виробляють?
Концентрована кава, вона ж кавовий концентрат, — це кавовий продукт, який виготовляється з купажів арабіки з робустою, чистої робусти чи чистої арабіки.
Виробництво продукту відбувається гарячим чи холодним заварюванням. У рамках цього процесу виробник бере кілька кілограмів зерна за раз. При холодному методі заварювання відбувається протягом декількох годин (зазвичай до 12-ти). При гарячому взаємодія зерна з водою (з температурою в діапазоні 85-90 °С) відбувається протягом 3-5 хвилин. Кава при обох методах проходить через фільтр тонкого очищення і потрапляє в ємність, маючи від 6% до 20% TDS. Якщо напій гарячий, то відбувається його швидке (шокове) охолодження до кімнатної температури. Потім кава також швидко переливається в металізований багатошаровий пакет (який називається «Дой-пак» чи BIB — Bag In Box) чи склянку і герметично закривається, щоб запобігти окисленню на повітрі. Виробниками таких пакетів є, наприклад, Tetra Pak, Tatrafol, Teraplast й інші європейські, американські і українські компанії. Термін придатності кави у такому пакеті/склянці — 6-12 міс., а після відкриття — до 6 тижнів.
Пакети можуть бути різними за об’ємами — від півлітра до 10 і навіть більше. Промислові компанії, які працюють з цим продуктом для виробництва газованих і негазованих кавовмісних продуктів в банках й інших ємностях можуть працювати з BIB дуже гігантських об’ємів (якщо вони закуповують їх, а не виробляють кавову основу на власних заводах).
Концентрати, окрім того, що служать основою кавовмісних напоїв, поставляються в підприємства сфери КаБаРе, де з них готуються напої роздрібним покупцям.
Особливості «безконцентратової» торгівлі в Україні
Слід зазначити, що в Україні такі концентрати не користуються популярністю, тому що у нас у країні ринок готової продукції і напівфабрикатів — говорячи відверто — перебуває у зародковому стані. Причинами цьому є багато факторів, але ми зараз їх не розглядатимемо. У цьому Україна дуже помітно відрізняється від ринків Європейського Союзу, США, Австралії, Канади, країн Перської затоки, окремих країн Африки і інших, де напівфабрикати глибоко увійшли до повсякденного життя людей. Наприклад, у супермаркетах звичайного профілю в Україні зовсім чи майже неможливо знайти рідкі чи порошкові концентрати напоїв — не тільки кави, але й молока, соків, чаю, сиропів й ін. Концентровані соки і кава є настільки популярними, наприклад, у Малайзії, що в будь-якому супермаркеті ви знайдете цілі ряди стелажів із сотнями їх найменувань. Це зручно: купив літр концентрату соку і зробив вдома з нього 5-6 літрів напою. У цьому ми вбачаємо якусь дивну іронію: в Україні переважна більшість «соків» на полицях — це продукти простого розбавлення концентратів водою, але, судячи з усього, популярність вони здобули лише у заводів-виробників.
Аналогічно, до речі, справи і з готовою їжею (окрім піци): ви не знайдете бургерів, картоплі фрі, тефтелек, супів, готових наборів їжі тощо, що в заморозці зазвичай продаються у тих же США чи в Азії (за розумні гроші а не як ексклюзив). У нас щось приблизно схоже — це лише консерви, наприклад, гречана каша з м’ясом, яка, м’яко кажучи, огидна на смак і дуже дорога.
Приготування напоїв з концентрату кави
Ми дивуємось відсутності у свідомості українського населення розуміння зручності використання концентратів їжі і напоїв — адже це не лише швидко, а ще й дешевше! Собівартість приготування 1 чашки кави з такої основи — від 10 до 30 грн. Це залежатиме від виробника, закуповуваного обсягу, виду зерна й т. ін.
При цьому кав’ярні, ресторану чи іншій точці продажів не потрібне особливе (дороге і об’ємне) обладнання для приготування, таке як кавомолка і кавомашина. Все, що потрібно, щоб отримати напій, пропонований клієнту, — це змішати концентрат із пакету з гарячою чи холодною водою/молоком, додати топінги/цукор і спеції за смаком. Швидкість приготування — від 15 до 40 секунд! І нуль відходів.
Присутні на світовому ринку продукти мають різну концентрацію й, отже, витрату. Це результує в те, що на 1 чашку потрібно використовувати від 6 до 40 мл концентрату. Зазвичай його не рекомендується підігрівати, тому що при цьому проявляється надмірна гіркуватість, тому в холодну базу вливають молоко/воду, отримуючи американо, капучино, раф, лате чи інші варіації. До речі, на ринку присутні концентрати із зерна різного обсмажування: під молоко і обсмажування під еспресо, що готуються, відповідно, з різного зерна, яке підбирається для проявляння того чи іншого профілю смаку.
Щоправда, треба визнати, що концентрати ніколи чи дуже рідко готують із найціннішого зерна, такого як кава з бочки чи елітних сортів, оскільки попит на них у світі й так специфічний, і споживають його люди найексклюзивнішого фінансового стану, які досі вважають тільки зернову натуральну каву найбільш відповідною їх статусу. Однак у якості сировини активно використовують широкий спектр звичайної, фермерської кави і органічної кави. Ну і додатковою особливістю концентрату є його «усереднений», тобто, стабільний смак, який часто досягається змішуванням на виробництві сировинного зерна з багатьох різних поставок.