Чому ми цікавимося закупками кави в регіонах вирощування
Місцевим кавовим компаніям, які продають каву в рамках однієї країни-споживача, як наша, цікаво займатися прямими закупівлями кави в тих країнах та місцевостях, де кава вирощується та обробляється. Принаймні тим, хто справді «горить душею» та працює з наснагою, як ми.
До весни 2020 року ми активно так і робили самі. Потім стався Ковід-19 із повсюдними світовими локдаунами, заборонами на перельоти та з розривами ланцюжків постачання через те, що люди всіх галузей були змушені сидіти по домівках, замість ніж працювати.
І тільки-но ланцюжки кавових поставок почали налагоджуватися, а світ приходити до тями, як у 2022 р. почалася рашистсько-українська війна, унеможлививши виїзд з країни чоловікам, навіть якщо робота всієї компанії від цього напряму залежить. Для України, й так виснаженою пандемією, це знову результувало в розриви ланцюжків поставок. Ситуація наразі дуже погіршена падінням платоспроможності населення, фізичним руйнуванням інфраструктури міст та суб’єктів господарювання, скороченням виробництв, падінням ВВП та купівельної спроможності гривні.
У таких, м’яко кажучи, жахливих умовах, ми все одно забезпечуємо наших клієнтів постачаннями кави в зернах з усіх куточків світу, іноді докладаючи справді титанічних зусиль, щоб наш асортимент не скорочувався. І при цьому ми допомагаємо армії, волонтеримо, по можливості передаємо кавову продукцію на передову (дивуючись, які наші воїни винахідливі в плані приготування напою) та не звільняємо персонал, тому що ми одна сім’я. Ми Українці, хай йому грець!
Однак в умовах значного зменшення пропозиції від імпортерів, які ніт-ніт, та й привозять нову каву до України навіть у війну, ми розуміємо, що, власне, саме існування нашої компанії поставлене на карту, а тому просто зобов’язані й надалі закуповувати каву в тих куточках світу, де її роблять добре. Це збереже наш багатий асортимент, а, можливо, навіть розширить його.
Чому треба їздити до країн-виробників
Зокрема, до 2020 року ми багато куди їздили, але особливо любили відвідувати Ефіопію, Уганду, Руанду, Гватемалу, Перу та Гаїті.
Причина не тільки в тому, що в рамках таких поїздок ми подорожуємо, чим втілюємо одну із палких мрій наших життів. Ми також відвідуємо місцевих фермерів, обсмажувачів, та вибираємо лоти, які ми хочемо придбати для нашого каталогу, щоб кожен міг купити каву в Інтернет-магазині coffeestory.in.ua прямих поставок, високої свіжості та контрольованої якості.
Сьогодні існують дві базові моделі закупівлі кави компаніями-обсмажувачами:
1. У великих імпортерів, які масово привозять каву із країн-виробників у країни споживання.
2. У країн-виробників безпосередньо.
У першому випадку це робити легше фізично — просто вибираєш лоти арабіки та робусти, які ти хочеш обсмажити та продавати через свій бренд, закуповуючи навіть у малих об’ємах, від одного мішка (найбільші компанії можуть собі дозволити закуповувати десятками та навіть сотнями контейнерів, а кожен контейнер — це, на хвилинку, 20 тонн). Однак за такого підходу вони вибирають лише з того, що фізично завозиться до країни, переплачують ланцюжкові постачальників, не маючи можливості впливати на якість продукту, який потрапляє до їхніх рук, та не знаючи нюансів обробки такого зерна на самих фермах. Крім того, багато лотів бронюються за місяці чи квартали наперед, тому того, що приїжджає, часто не вистачає всім охочим.
У другому випадку є ряд переваг:
• Можливість бачити на власні очі, як зерно вирощується на фермі, як обробляється, ферментується, сушиться, пакується. Особистий контроль якості можна здійснити на кожному етапі, залежно від дат візиту на ферму, які ми завжди погоджуємо з нашими партнерами та організаторами поїздок.
• Можливість вибрати лоти серед тих, які можуть бути недоступними для світового ринку, що покращить асортиментні позиції нашої компанії порівняно з іншими.
• Зменшення вартості кави. Так як зерно купується у самих фермерів, нічого не платиться посередникам, кількість яких може легко перевалювати за десяток у всьому ланцюжкові. Платиться лише за доставку та страхування вантажу — це можна здійснювати, укладаючи контракти з місцевими чи міжнародними логістичними компаніями.
• Ми можемо пробувати різні обсмажування, різні види зерен, просити зробити інші обсмажування безпосередньо на місці (якщо не у фермерів, то у кав’ярнях, які продають їх же ж зерна, експериментуючи з обсмажуванням під еспресо та обсмажуванням під молоко), щоб зрозуміти, що нам підходить для замовлення.
• Крім того, ми спілкуємося з місцевими людьми, занурюємось у їх побут та технології роботи, як й налагоджуємо добрі стосунки, які надалі дають нам не лише знижки за стабільність замовлень, а й бронювання найкращих лотів під наші потреби.
Щоправда, ми зобов’язані з кожної точки призначення везти щонайменше 20 тонн (1 контейнер), але це чи не єдиний мінус таких поїздок.
Логістика
З ускладненою через війну логістикою ми боремося різними способами.
Насамперед зараз тільки дівчата нашої компанії можуть робити подібні міжнародні поїздки. Так — вони їздять у такі відрядження навіть у 2022 році, бо нам просто недозволено «прибирати руку з пульсу».
По-друге, зараз усі постачання, які раніше йшли морем, вимушено переорієнтувалися на транспорт землею до України. Кораблі довозять вантажі до однієї із найближчих європейських країн, у яких є порти, а потім контейнери везуться через сухопутні кордони. У цій схемі подорожчало все, але найбільш помітні зміни у вартості страхування вантажів, які рухаються Україною. Власне, доставка стала набагато довшою. Виникло більше плутанини. Ланцюжок учасників у перевезенні подовжився, як й кількість регуляторних вимог у збільшеній кількості країн, що тепер беруть участь у транспортуванні.
Але ми не сумуємо! Не можемо собі цього дозволити. І саме тому у нас досі є, незважаючи на війну, багато унікальних елітних сортів, органічної кави та фермерської кави з багатьох старих та кількох нових регіонів. І ми так само експериментуємо з нашим новим продуктом, кавою з бочки.
Іншими словами, ми тримаємось. Україна тримається. Весь світ тримається разом з нами!